lördag 16 oktober 2010

Happy feet


När höstmörkret kommer är det inte så dumt att sticka ner fossingarna i ballerinatofflor istället för gamla raggisar. Själv har jag inga ännu men det är hög tid att jag knåpar ihop några. Dessa har varit väldigt poppis presenter till vänner som fyllt 30-nånting, jag har gjort två par till men de fastnade aldrig på bild.
Jag har följt ett mönster från Drops design och använt DROPS Eskimo, liknar det man brukar ha till Lovikavantar. Själv tenderar jag att virka och sticka betydligt lösare än vad som står i beskrivningar så jag får oftast gå ner någon storlek på nål/stickor. Det som är bra med det här mönstret är att man inte behöver räkna varven utan istället mäter man längden på toffeln, på så vis kan man ju virka löst eller hårt och ändå få till rätt storlek. För att få bra hållbarhet på toffeln är det bra att komma ihåg att virka genom bägge maskbågarna, då blir garnet tätare och håller ihop bättre. Superenkla och snabba att göra då garnet är så pass grovt.

Happy feet
Now that the Autumn is approaching you might wanna slip your feet into some stylish ballerina slippers. I made a few for my friends at different birthday occasions and it is about time I make a pair for myself as well. Follow the link  to find the pattern(you can easily choose another language on the site). I tend to crochet and knit looser than the pattern makers so usually I switch the needle size to one smaller than recommended.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar