fredag 10 december 2010

Barnbokstips

Jag älskar barnböcker, har vuxit upp på bibblans barnavdelning och samlat på barnböcker långt innan jag själv fick barn. Detta resulterar i att vi har lite fler hyllmeter än standardfamiljen, men många roliga läsestunder. Här kommer några tips på gamla o nya böcker att ge bort till barn som är en sisådär 3-6 år. Eller till en bokintresserad tvååring som vår.


Klassiker om att det går minst lika bra att leka med tjejer som med killar. Borde vara självklart vid det här laget men både föräldrar och barn behöver nog påminnas om det ibland...



Tycker om nästan allt Catarina Kruusval gör, både hennes egna böcker och hennes illustrationer till andras. Här får man lära sig olika blommor tillsammans med Ellen, andra tips är alla böckerna om Fia.



Sven Nordqvists senaste bok. Har alltid fascinerats av hans detaljrika och finurliga bilder. En fin bok om vad man kan hitta på medan man väntar på något, bussen t.ex.



Jag är löjligt förtjust i Emma Adbåges kreationer, Sven är bara en av alla fina böcker hon gjort.


Vacker poesi för barn med fina grafiska illustrationer, Augustnominerad i år.



Klassiker. Täcker det mesta som Astrid skrivit om Pippi. Perfekt högläsningsbok.



Eva Lindström gör fulsnygga illustrationer till härliga berättelser. För denna nominerades hon till Augustpriset i år och hon får mig att själv vilja skriva och illustrera för barn. Jag tycker även om hennes tidigare böcker Jag gillar Stig(om problemen med att leka tre) samt Jag rymmer! (om ett får som vill ha omväxling).

Bilderna är lånade från Adlibris samt CDon.

Children's books
Some suggestions to put under the Christmas tree. Children's books by Swedish authors, but since some of them are old you should be able to get hold of them in other languages than swedish.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar