fredag 10 september 2010

Första dockan


Till dotterns stora förtjusning tillverkade jag detta blonda yrväder med sköna Popsicle-ögon för något år sedan. Provade mig fram med proportioner på kroppen och såg till att mängden hår skulle motsvara dotterns. Med tanke på att hon har en mor(läs mig) med extremt mycket hår och en far med svintokvalitet så får man räkna med ett redigt burr. Nederst är dockan nedbäddad i min gamla vagga som blev vitmålad och försedd med hemsytt lapptäcke. Ett betydligt större är under produktion till dotterns säng, framstycket är klart och nu filurar jag bara på vilken stoppning som blir bra och om jag eventuellt vill ha kantstycken som ramar in rutorna. Vi får se hur lång tid det tar att klura ut, var ju bara ett år sedan jag började med rutorna....

My first doll
I made this blonde doll for my daughter about a year ago. I tried out the proportions along the way and made sure the amount of hair would suit her. Since she has a mother (me) with a huge amount of hair and a father with extremely thick hair it was written in stone that she would turn in to quite a lion mane. Although she does not have those eyes, they are for the doll only... In one of the pictures she is lying in my old cradle, embedded in a quilt I made. I have a large quilt under production for my daughters bed as well, just a few details are missing and thereafter they will have matching bedspreads.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar